استیند گلس تیفانی یا تیفانی گلس نیز یکی از تکنیک ها و روش های تزیین شیشه می باشد. این روش از شیشه یک المان دکوراتیو می سازد و نوعی هنر دست و محصولات ساخته شده با این هنر صنایع دستی محسوب می شود. در دنیا محصولاتی که با هنر تیفانی گلس یا استین گلاس تیفانی ساخته می شوند یکی از لوکس ترین اکسسوری ها و المان های دکوراتیو شناخته می شوند. از استین گلاس تیفانی در ساخت انواع لوستر ها، آباژور ها، شیشه های نقش دار، جواهرات ، گنبد های شیشه، نورگیر های سقفی و تزیین درب و پنجره استفاده می شود.
این تکنیک توسط یک هنرمند آمریکایی به نام لوئیس کامفورت تیفانی ابداع و توسعه پیدا کرد. به همین دلیل نام این هنر از نام وی گرفته شده است. اجرای هنر استین گلاس تیفانی به دلیل ظرافت کاری که دارد نیازمند دقت بالا و صرف زمان می باشد. شخصی می تواند با این تکنیک کار کند که مهارت کافی را داشته باشد. تیفانی گلس نیز مانند استین گلاس از تکه های شیشه های رنگی شکل می گیرد و البته تفاوت هایی نیز باهم دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
رنگ تیفانی چیست؟
از سال 1998، رنگ تیفانی ، که یک طیف از رنگ فیروزه ایست ، بعنوان علامت تجاری رنگی و رنگ برند ، برای شرکت تیفانی بلو ثبت شده است و اصولا این رنگ با کد رنگ در دسترس عموم قرار نمیگیرد و از سال 2001 توسط Pantone استاندارد شده و اگر هر کسی آنرا باز تولید کند ، باز هم بعنوان رنگ تیفانی ، ثابت و قابل تشخیص می باشد. این رنگ که طیفی از فیروزه ای می باشد در بسیاری از طراحی های امروزی ، مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است .
برای اطلاع از نحوه سفارش سقف کاذب شیشه ای وارد شوید
از زمانی که نماد Tiffany Blue Box رونمایی شد، این برند هم معنا و مترادف با کالاهایی لوکس یا خانه لوکس بوده است. در تمام محصولاتی که رنگ تیفانی دارند ، این رنگ قابل تشخیص است چه جعبه هدیه و چه در طراحی جواهرات و خانه و لوازم جانبی که دارای این رنگ هستند . در حالی که هیچ پاسخ قطعی در مورد اینکه چرا چارلز لوئیس تیفانی این رنگ متمایز را انتخاب کرد وجود ندارد، برخی معتقدند که دلیل آن محبوبیت فیروزه در جواهرات قرن 19 بوده است. رنگ فیروزه ای مورد علاقه عروس های ویکتوریایی بود که به مهمانان خود یک سنجاق فیروزه ای به شکل کبوتر را به عنوان یادگاری روز عروسی می دادند که باعث افزایش محبوبیت این رنگ شد.
این رنگ لوکس و جذاب ، در نهایت برای همه بستهبندیها و برندهای تیفانی به کار گرفته شد. مطابق با دیدگاه این بنیانگذار ، مانند یک قرن پیش ، رنگ تیفانی ، نمادی از تجمل و انحصار تعریف شد. همانطور که نیویورک سان در سال 1906 گزارش داد، «[چارلز لوئیس] تیفانی یک چیز در انبار دارد که شما نمی توانید آن را با پولی که پیشنهاد می کنید از او بخرید. او فقط آن را به شما خواهد داد. و این یکی از جعبه های اوست. قاعده مؤسسه بسیار محکم و پابرجاست وهرگز اجازه نمیدهند جعبهای که به نام شرکت است از ساختمان خارج شود، مگر با کالایی که توسط آنها فروخته شده و مسئول حفظ آن هستند.» این قانون هنوز هم اعمال میشود، و نشان دهنده جایگاه ارزنده محصول و در اصل رنگ بینظیر محصول است
شیشه اورجینال تیفانی چیست؟
شیشه تیفانی به انواع و اقسام مختلف شیشه اشاره دارد که از سال 1878 تا 1929-1930 در استودیو تیفانی در شهر نیویورک توسط لوئیس کامفورت تیفانی و یک تیم دیگر ساخته و تولید شده است. طراحان دیگر از جمله کلارا دریسکول، اگنس اف نورتروپ، و فردریک ویلسون می باشند. در سال 1865، تیفانی به اروپا سفر کرد و در لندن از موزه ویکتوریا و آلبرت دیدن کرد که مجموعه وسیع شیشه های رومی و سوری آن تأثیر عمیقی بر او گذاشت.
او رنگآمیزی شیشههای قرون وسطایی را تحسین میکرد و متقاعد شد که کیفیت شیشههای معاصر را میتوان بهبود بخشید، زیرا تولید شیشههای هنری در آمریکا در این زمان به آنچه اروپاییها خلق میکردند نزدیک نبود. به قول خودش، “تن های غنی تا حدی به دلیل استفاده از فلز قابلمه ای پر از ناخالصی و تا .حدودی ضخیم و شیشه های نا هموارکه بعضا از کیفیت پایینی هم برخوردار بودند ، میباشد.
تیفانی یک طراح داخلی بود و در سال 1878 علاقه او به ایجاد شیشه های رنگی معطوف شد، او استودیو و کارخانه ریخته گری شیشه خود را افتتاح کرد زیرا نتوانست انواع شیشه های مورد نظر خود را در دکوراسیون داخلی پیدا کند. خلاقیت او هم به عنوان طراح پنجره ها و هم به عنوان تولید کننده موادی که با آن آنها را خلق می کرد، شهرت یافت .تیفانی میخواست که بافت و رنگهای غنی را منتقل کند و نوعی شیشه را ساخت که او آن را «فاوریل» نامید.
شیشه های تیفانی تا سال 1910 تولید شد اما متاسفانه کارخانه در همان سال تعطیل شد. بسته شدن تعطیلی کارخانه محل بحث و جدل بوده است. شیشه تیفانی در دهه 1910 از بین رفت و در دهه 1920 یک کارخانه ریخته گری برای یک شرکت برنز جداگانه نصب شد. رهبری و استعداد تیفانی و همچنین پول و شرکت قدیمی پدرش به تیفانی اجازه داد تا استودیوهای تیفانی را به عنوان یک استراتژی بازاریابی مجدد راه اندازی کند تا تجارتش رونق بگیرد. در سال 1932 استودیو تیفانی اعلام ورشکستگی کرد.
مالکیت این مجموعه به صاحبان اصلی کارخانه – کارخانههای برنز رومی ، که سالها بهعنوان پیمانکار فرعی برای تیفانی خدمت میکردند، بازگشت. که قبلاً در استودیو تیفانی کار کرده بودند ، آثار برنز رومی (استودیوهای قدیمی تیفانی) را خریداری کرد پس از آن جنرال برنز به بزرگترین سازنده برنز در شهر نیویورک تبدیل شد که از طریق ادغام شرکت های خود و کارخانه تیفانی. و تیفانی در نهایت در سال 1933 درگذشت.
شیشه های مورد استفاده در تیفانی
در صنعت تیفانی یا استیند گلاس ،از چندین نوع شیشه بطور کلاسیک ، استفاده میشود که به شرح خلاصه برخی از آنها می پردازیم:
1. شیشه اپالسنت (Opalescent glass)
شیشه اپالسنت به اصطلاح “شیشه مادی” گفته میشود و معمولاً برای توصیف شیشه ای استفاده می شود که در آن بیش از یک رنگ وجود داشته باشد که در طول ساخت ترکیب شده است، مانند شیشه های فلاشی که ممکن است دو رنگ در آن چند لایه باشد، یا شیشه های رنگی نقره ای که محلول نیترات نقره در آن استفاده می شود، شیشه قرمز را به نارنجی و شیشه آبی را به سبز تبدیل می کند. از دهه های 1860 و 1870 به بعد، تعدادی شیشه اپالسنت توسط چندین استودیو شیشه رنگی در انگلستان، به ویژه هیتون، باتلر و باین استفاده شد. استفاده از آن به طور فزاینده ای رایج شد. شیشه اپالسنت پایه ای برای طیف وسیعی از تولید انواع عینک ها شده و پایه این تحول توسط تیفانی رقم خورد.
2. شیشه فاوریل (Favrile glass)
تیفانی شیشه فاوریل را در سال 1892 ثبت اختراع کرد. شیشه فاوریل اغلب دارای یک ویژگی متمایز است که در برخی از شیشه های دوران باستان رایج بود، این شیشه رنگ رنگین کمانی سطحی دارد. این رنگین کمانی باعث درخشش سطح می شود، اما باعث ایجاد درجه ای از کدورت نیز می شود. این اثر رنگین کمانی شیشه از مخلوط کردن رنگ های مختلف شیشه با هم در حالت گرم به دست می آید. شیشه های فاوریل با رنگ های درخشان وعمیق متمایز می شوند، رنگ رنگین کمانی مانند بال های پروانه های خاص، گردن کبوترها و طاووس ها، پوشش بال سوسک های مختلف.
3. شیشه استریمر (Streamer glass)
شیشه استریمر به ورق شیشه ای اطلاق می شود که طرحی از رشته های شیشه ای روی سطح آن چسبانده شده است. تیفانی از چنین شیشه های بافت دار، برای نشان دادن شاخه ها وگیاهان باریک و تیز و علف استفاده می کرد. استریمرها از شیشه مذاب بسیار داغ تهیه می شوند که در انتهای یک پونتیل جمع می شوند که به سرعت به جلو و عقب می چرخند و به صورت رشته های بلند و نازک کشیده می شوند که به سرعت سرد و سفت می شوند.
4. شیشه شکستگی (Fracture glass)
شیشه شکستگی به ورق شیشه ای با طرحی از ویفرهای شیشه ای نازک و نامنظم گفته می شود که روی سطح آن چسبانده شده است. تیفانی از چنین شیشه های بافت دار برای نشان دادن شاخ و برگ هایی که از دور دیده می شوند استفاده می کرد. ویفرهای شیشه ای نامنظم که شکستگی نامیده می شوند از شیشه مذاب بسیار داغ و رنگی تهیه می شوند که در انتهای یک لوله دمنده جمع شده اند. یک حباب بزرگ با قدرت دمیده می شود تا زمانی که دیواره های حباب به سرعت کشیده، سرد و سفت شوند. حباب شیشه ای به دست آمده دارای دیواره های نازکی مانند کاغذ است و بلافاصله تکه تکه می شوند.
5. شیشه خالدار حلقه ای (Ring mottle glass)
شیشه خالدار حلقهای به شیشه ورقهای اطلاق میشود که دارای خالهای مشخصی است که توسط عملیات حرارتی و دینامیک رشد کریستالی ایجاد میشود. شیشه خالدار حلقه ای توسط تیفانی در اوایل قرن بیستم اختراع شد. هنگامی که استودیو تیفانی در سالهای 1929-1930 بسته شد، فرمول مخفی ساخت شیشههای حلقهای فراموش شد و گم شد. و پس از گذشت زمان دوباره کشف شد. خالهای حلقهای که بهطور سنتی برای جزئیات ارگانیک روی برگها و دیگر عناصر طبیعی استفاده میشوند، در کارهای معاصر نیز زمانی که الگوهای انتزاعی مورد نظر هستند، جایگاهی پیدا میکنند.
6. شیشه موج دار (Ripple glass)
شیشه ریپل یا شیشه موج دار به شیشه های بافت دای گفته می شود که با امواج سطحی رگه دارند . تیفانی از چنین شیشه های بافتی برای نشان دادن رگه های آب یا برگ استفاده می کرد. بافت در طی فرآیند تشکیل ورق شیشه ای ایجاد می شود. ورقه ای که از یک شیشه مذاب با یک غلتک تشکیل شده است ، در حین حرکت به سمت جلو روی خود می چرخد. دقیقاً مانند غلتک بخار که آسفالت را صاف می کند و ورق به دست آمده دارای سطح صافی است. با سرد شدن شیشه، جلوه موج دار تشکیل می شود.
7. شیشه پارچه ای (Drapery glass)
شیشه پارچهای به ورقهای از شیشه بسیار تا شده اشاره دارد که طرحی مانند طرح چینهای پارچهای دارد. تیفانی از شیشههای پارچهای در پنجرههای شیشهای رنگارنگ کلیسایی استفاده فراوانی کرد تا جلوهای سهبعدی به لباسهای روان و بالهای فرشته اضافه کند و از درشتی طبیعی گلبرگهای ماگنولیا تقلید کند و ساخت شیشه های پارچه ای نیاز به مهارت و تجربه بسیاری دارد. یک غلتک دستی با قطر کوچک به شدت روی ورقه ای از شیشه مذاب دستکاری می شود تا موج های سنگینی ایجاد کند، در حالی که کل ورق را تا می کند و چروک می کند. با سرد شدن شیشه، موج ها سفت و فیکس می شوند. هر ورقه تولید شده از این فرآیند صنایع دستی منحصر به فرد و زیباست.
آباژور تیفانی چیست؟
آباژور تیفانی نوعی آباژور ساخته شده از شیشه تیفانی و فلز است که توسط لوئیس کامفورت تیفانی یا صنعتگران مشابه ، عمدتاً زنان، طراحی شده و تولید میشود. محصولات تیفانی بنام تولید کننده اش معروف شد و به همان نام مورد استقبال قرار گرفت. شیشه در آباژورهای تیفانی به جای اتصالات سرب ، با تکنیک فویل مسی کنار هم قرار می گیرد، این تکنیک ،یک تکنیک کلاسیک برای پنجره های رنگی ست که ماندگار مانده است. آباژورهای تیفانی از قدیم تا به امروز، هنوز هم بسیار مورد علاقه طراحان داخلی قرار دارد . همچنان سفارش و خریداری میشود.
الف) چرا آباژور تیفانی انقدر گران است؟
آباژورهای تیفانی یا آباژورهای استیند گلاس، گران هستند زیرا هرگز تولید انبوه یا ماشینی نمی شوند. هر محصول تنها با دست ساخته می شود، بنابراین تلاش انسانی در تولید یک آباژور تیفانی قیمت بالایی دارد. دوم آنکه آنها با استفاده از موادی با بالاترین کیفیت ساخته می شوند که ارزان نیستند .
ب) آباژور تیفانی با چه تکنیکی تولید میشود؟
آباژورهای تیفانی از یک “موزاییک” از قطعات شیشه ای ساخته شده اند که با فرم های دلخواه بر اساس طراحی محیط ، طراحی شده و توسط برنز احاطه شده اند. شیشه ها طبق روش های سنتی ساخته می شوند. در قالبی که مخصوص ساخته شده است، تکه های شیشه بریده شده با هم یک پارچه می شوند. قطعات شیشه ای در فویل مسی پیچیده شده و به هم لحیم می شوند.
ج) چرا رنگ تیفانی تناژ فیروزه ای است؟
حدسی که در مورد اینکه چرا چارلز لوئیس تیفانی این رنگ متمایز را انتخاب کرد ، میتوان زد اینست که برخی معتقدند که دلیل آن محبوبیت فیروزه در جواهرات قرن 19 بوده است و در مجموع رنگ فیروزه ای که به رنگ رویال یا سلطنتی ، نیز معروف است نمایانگر لوکس بودن و تجمل است و محبوبیت زیادی بین عموم سلیقه ها دارد.
برای اطلاع از نحوه سفارش درب شیشه ای استیند گلس وارد شوید
لوستر تیفانی یا لوستر استیند گلاس چیست؟
ساختار لوستر تیفانی نیز مانند ساختار آباژور تیفانی یا آباژور استیند گلاس است با این تفاوت که باید مقاومت وزن در آویخته شدن لوستر تیفانی مد نظر قرار بگیرد.
- هر لوستر استیند گلاس تیفانی با استفاده از روش فویل مسی تهیه می شود. ابتدا یک الگوی لوسترروی یک تکه مقوای سنگین کشیده می شود.
- در ادامه بر اساس طراحی و انتخاب رنگها ، یک عدد و رنگ شیشه روی قطعه الگو نوشته میشود.
- پس از کشیدن الگو و برچسب زدن، طبق الگو بر روی شیشه کشیده شده ، بعد قطعات را برش داده و به شکل صحیح خود صیقل خورده و آماده می شوند.
- در مرحله بعد، قطعات باید تمیز شوند تا فویل مسی را بتوان روی لبه ها سوار کرد.
- محلول فویل مسی اجازه می دهد تا قطعات به هم بچسبند. پس از اینکه ساختار لوستر تیفانی شکل گرفت و کاملاً ایستا شد، لبهها برای محکم نگه داشتن آن به هم لحیم میشوند.
- در نهایت پس از لحیم کاری لوستر تیفانی، تمیز و پردازش نهایی می شود.
چرا لوستر های تیفانی اینقدر خاص هستند؟
در زمانهای قدیم به طور سنتی، شیشه با کمترین ناخالصی ممکن ساخته می شد. تیفانی دریافت که میتواند این ناخالصیها را برای ایجاد رنگها و نقشهایی در شیشههایی که دنیا هرگز ندیده است، دستکاری کند. این شیشهکاری نفیس به امضای او تبدیل میشود و شیشه هایی که با رنگهای سایه روشن و رگه دار در محصولات تیفانی دیده شد و جلوه گری خاصی را در معماری داخلی ایجاد کرد. قطعاتی از شیشه های رنگی که بر اساس یک طرح گل یا طبیعت یا اشکال هندسی یا اسلیمی ….به کمک قابهای ظریف فلزی ،کنار هم قرار میگیرند و و لوستر بسیار لوکس و زیبایی بنام لوستر تیفانی یا لوستر استیند گلاس را تولید میکنند.
مراحل ساخت یک المان تیفانی گلس
مرحله اول: طراحی و شماره گذاری طرح
در اولین قدم طرح کلی آماده می شود. طرح شما می تواند در انواع سبک های معماری و دکوراسیون داخلی باشد. این سبک ها شامل سبک های هندسی، کلاسیک و از این قبیل می باشد. طرح را با توجه به تکه شیشه های رنگی که قرار است در آن قسمت قرار بگیرد شماره گذاری می شود.
مرحله دوم: برش شیشه ها
در این مرحله طبق طرح و الگویی که در مرحله ی قبل آماده شده بود شیشه ها به قطعات کوچک برش می خورند.
مرحله سوم: کاپرفویل
کاپرفویل ورقه ای بسیار نازک مسی می باشد که پشت آن ها چسبی می باشد. توسط کاپرفویل دور تا دور هر قطعه شیشه پوشیده می شود.
مرحله چهارم : مونتاژ
در این مرحله تکه شیشه های رنگی طبق طرح کلی در کنار یکدیگر چیده می شوند تا طرح کلی را به وجود آورند.
مرحله پنجم: لحیم کاری
این مرحله که مرحله ی نهایی می باشد لحیم کاری قطعات شیشه توسط هویه، قلع بدون روغن و روغن لحیم صورت می گیرد. لحیم کاری در استیند گلس تیفانی باعث می شود که تکه های کوچک شیشه به هم بچسبند و مستحکم شوند. پس لحیم کاری تمام قطعات یک پارچه شده و به صورت یک تکه در می آیند.
در انجام مراحل اجرای تیفانی گلس دقت، صرف زمان و مهارت هنرمند بسیار اهمیت دارد. کیفیت تیفانی گلس به برش شیشه ها بستگی دارد. هر چه مراحل ساخت تیفانی گلس با ظرافت بیشتری پیش برود در نتیجه المان تیفانی زیباتر و ظریف تر خواهد بود.
شما می توانید برای ساخت هر نوع المان و سازه ی تیفانی گلس با مجموعه آرچی تاج تماس بگیرید.
تفاوت استین گلاس تیفانی و استین گلاس :
در حالت کلی ساختار اصلی تشکیل دهنده ی شیشه های تیفانی و استیند گلس مشابه می باشد. اما تفاوت آن ها در در پوشاندن لبه های شیشه می باشد. در تیفانی گلس برای پوشاندن لبه ی شیشه از قلع و در استین گلاس از مفتول استفاده می شود.